Vakantie in Frankrijk: Pas de l’aiguille

Na 3 dagen met alleen maar regen, was het fijn om weer eens een dag mee te maken die grotendeels droog was. We besloten om naar Pas de l’aguille te gaan. Dit was een wandeling van ongeveer 3,5 km, maar deze wandeling begon op ongeveer 1000 meter, en Pas de l’aiguille was op ongeveer 1600 meter. We dachten, dat moet wel te doen zijn. Nou ja, het was iets zwaarder dan we hadden verwacht. Maar absoluut de moeite waard.

De eerste twee km gingen langzaam omhoog, dat was nog wel goed te doen. Het was lekker weer, de zon scheen, maar het was niet te warm. Toch waren de vlinders behoorlijk actief. De laatste anderhalve km ging via een steil zigzag pad omhoog. Op dit steile pad, zag ik ook mijn allereerste apollovlinder.

2014-07-23 Apollovlinder 01

Wat een prachtige, grote vlinder is dat! Hij behoort tot de familie van de grote pages en is ongeveer 7 cm groot. Op onze route hebben we er meerdere gezien.

2014-07-23 Apollovlinder 02

Tijdens onze wandeling werden we ingehaald door drie boeren die de paarden naar boven brachten. En deze paarden lieten cadeautjes achter voor de vlinders. Zoals dit dikkopje, die vocht en mineralen drinkt uit de ontlasting.

2014-07-23 Witgezoomd spikkeldikkopje 01

Dit dikkopje behoort tot het geslacht Pyrgus, soorten die lastig van elkaar te onderscheiden zijn. Ik denk dat dit een witgezoomd spikkeldikkopje is, vanwege de witte achterrand op de onderkant van de vleugels, maar ik kan het ook mis hebben. Dus mocht je een beter idee hebben, laat het me dan gerust weten.

2014-07-23 Witgezoomd spikkeldikkopje 02

Even verderop zat nog een dikkopje dat erg op de spikkeldikkopjes lijkt, alleen behoort deze tot het geslacht Spialia, en dan kan het alleen maar een kalkgraslanddikkopje zijn.

2014-07-23 Kalkgraslanddikkopje 01

Terwijl we verder omhoog liepen zag ik een prachtige koninginnenpage, die ook zo weer weg was. Maar wat ook erg leuk was, was deze alpensteenbok die alle toeristen nieuwsgierig aan het observeren was.

Alpensteenbok

We waren bijna op de top. En terwijl we terugkeken zagen we het pad dat we hadden gelopen. In de verte zie je een klein dorpje en daar, helemaal beneden, waren we begonnen met onze wandeling.

Pas-de-l'aguille01

Maar het uitzicht was adembenemend! (De wandeling ook trouwens.)

Pas-de-l'aguille02

Eenmaal bovenop zagen we grasland. En een riviertje. We hebben daar hele tijd gezeten terwijl allerlei erebia’s en parelmoervlinders om ons heen vlogen. Er zaten ongelooflijk veel vlinders!

Toen ik weer wat op adem was gekomen, besloot ik maar eens een kijkje te nemen op het grasland. Ik vond dit kleine blauwtje en hij deed me denken aan een bruin blauwtje. Maar daarvoor mis ik de stip die de “hockeystick” vormt. Ik heb het aan een aantal experts voorgelegd en die dachten ook een bruin blauwtje. Ik denk dat hij die ene stip gewoon mist.

2014-07-23 Bruin blauwtje 01          2014-07-23 Bruin blauwtje 02

Ik zag een blauwtje van het geslacht Plebejus. Eerder schreef ik daar ook al over. Maar dit blauwtje zag er toch anders uit dan het heideblauwtje. De stippen zijn kleiner, de vlekjes zijn pijlvormig, hij heeft een bruinachtige ondergrondskleur: Het is een vals heideblauwtje!

2014-07-23 Vals heideblauwtje 01

De bewolking nam toe, dus we besloten om terug te lopen. En op de terugweg kwamen we langs dit groepje vlinders. Ik denk dat het vijf witgezoomde spikkeldikkopjes en twee westelijke parelmoervlinders zijn, maar helemaal zeker ben ik er niet van. Het zijn lastige soorten om op naam te brengen.

2014-07-23 Vlinders 01

Toen ik dichterbij kwam vlogen de meeste vlinders weg. Alleen dit witgezoomd spikkeldikkopje bleef zitten.

2014-07-23 Witgezoomd spikkeldikkopje 03

We liepen weer verder naar beneden. Toen we de eerste anderhalve km achter de rug hadden, het lastige stuk, begon het te miezeren, dus we liepen snel verder. En toen we net in de auto zaten, begon het harder te regenen, dus we waren op tijd weer terug.

Wordt vervolgd 😉

This entry was posted in Vlinderfotografie. Bookmark the permalink.

2 Responses to Vakantie in Frankrijk: Pas de l’aiguille

1. Louis says:

Hoi Annika, pracht blog, met fraaie foto’s, heb er met plezier naar gekeken!

gr Louis

2. priscilla says:

de Vercors is een prachtig vlinder gebied ……cirque de archiane is ook een aanrader .